Mål för 2015

För de flesta människor betyder ett nytt år nya mål eller nyårslöften. Jag brukar inte avge några nyårslöften för jag anser löften är att ta i och att så otroligt få människor klarar av att hålla dessa löften. Mål är mycket bättre, det betyder att man strävar efter någonting, men att man inte alltid behöver eller, i värsta fall, kan nå dem. Så nu har jag tänkt lista upp mina mål för 2015.
 
 
♦ Sluta skjuta upp saker
Jag är världsbäst på att skjuta upp saker till sista sekund. Detta vill jag under 2015 ändra på. Jag måste forska lite i ämnet och söka olika medel och sätt som kan hjälpa mig. Jag vill inte vara en sådan som skjuter upp saker så allt hamnar i en stor hög som bara väntar på att försvinna, som tynger ner axlarna och skapar en kronisk stress. Detta gäller allt vad jag gör, t.ex. skoluppgifter, läsa på prov, städa och träna. Helt enkelt allt som kanske inte alla gånger är så "roligt".
 
♦ Läsa mera
Jag älskar att läsa böcker, men har under senaste tiden gett mig själv otorligt lite tid för att läsa. Under detta år har jag ett ganska specifikt mål. Jag vill läsa minst fem böcker under kommande året. Om det så skulle vara kurslitteratur från pärm till pärm eller romaner spelar ingen större roll, så länge jag läser.
 
♦ Lära mig att spara pengar
Det här är något av det viktigaste tycker jag. Jag spenderar så mycket pengar på onödiga saker. Ni vet, en femma hit, en sexa dit, en tia hit och en trea dit. Det blir väldigt mycket i längden när man räknar ihop allt till en klumpsumma. Här skulle jag redan spara väldigt mycket och kanske kunna åka på en resa för dessa pengar, som ananrs skulle gå på onödiga småsaker.
 
♦ Leva ett sundare liv
Jag tänker inte skriva gå ner i vikt. Med sundare liv menar jag att hitta en balans mellan att äta allt gott (har jag nämnt att jag ääälskar mat?) och att veta när jag inte behöver äta mera. Det ÄR okej att äta en bulle, men du behöver inte äta fem stycken. Du MÅSTE inte äta all mat på tallriken om du redan är mätt. Du MÅSTE (/SKA) inte alltid äta dig så proppmätt så du är rädd att det ska komma upp tillbaka. Du MÅSTE inte vara sex av sju dagar på gymmet och träna ihjäl dig, men att träna cirka två till fyra gånger i veckan är heller inte omöjligt (note to self). Man måste heller inte ha ett superpass på gymmet, det är okej att vara lite lat, så länge du tar dig dit och rör på dig. Detta vill jag göra för att själv få mera energi och för att min kropp ska må bättre. Att bättra på min kondition och bättra på mitt inre.
 
♦ Utvecklas
Den här punkten vet jag inte riktigt vad jag ska skriva på. Jag känner bara att jag vill utvecklas. Eller lära mig något nytt? Jag känner att jag vill något, låt oss återkomma.
 
Ge mig själv egentid
Att ge sig själv egentid och förstå att det är okej att inte alltid orka träffa vänner eller göra dittan och dattan. Att inte alltid orka dra ut i nattlivet. Att bara sitta för sig själv i sin säng en lördagkväll med datorn i famnen eller en bok i handen. Det är okej.
 
Dokumentera mera
Hit hör till största delen att blogga och att fota mera. Jag älskar att jag kan blicka tillbaka på inlägg och bilder och läsa vad jag gjort och få uppleva känslan ett minne av en specifik en bild förmedlar. Jag skulle gärna också köpa mig en dagbok som sträcker sig över en femårs period; skriva några meningar om varje dag och sedan nästa år samma datum läsa vad jag har gjort eller vad jag haft för tankar för exakt ett år sedan. Detta kräver förstås också mera egentid för mig själv.
 
Låt oss då se, vad har alla dessa mål för gemensam faktor för att kunna nå dem?
 
♦ Disciplin
Jag måste lära mig att ha disciplin på mig själv. Utan disciplin kommer jag inte klara något av dessa mål. Jag måste lära mig att bestämma mig för något, och verkligen göra det. 
2
Åsa

Om du vill kombinera ettan och tvåan kan du låna den här boken av mig. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9172320656

Jag har tyvärr inte läst den själv... ännu... :) :)

Svar: Den vill jag absolut läsa! Hittade den i skolan för x antal månader sedan (kanske tom förra skolåret) och fotade den för att komma ihåg den, så stötte på den inte allt för länge sedan när jag gick igenom mina bilder på telefon! :)
emma

Sarah

Oj va långa å fina ögonfransar du har! :)

Svar: Tusen tack, fina du! :*
emma