E-handeln måste bromsas om vi vill ha kvar våra jobb

Ah, internet. Ljuva internet. Vet ni, det finns så mycket positivt att säga om internet. Kunskapen (med ett kritiskt öga) som nätverket förmedlar, konsten att upprätthålla relationer och hitta nya, friheten att få yttra sig och såklart, att få klicka hem produkter från en tvådimensionell hylla i en elektronisk butik. 
 
Det är ju nog en fin grej, att man har möjligheten att sitta framför sin skärm och med hjälp av ett par sökord hitta ett x antal träffar på ett x antal produkter. Mer träffar än vad man hade kunnat tänka sig. I former, färger, storlekar och material man bara kunde drömma om. Att sitta där och enkelt bara trycka på köpknappen och se då din produkt läggs till i kundvagnen. För att senare gå till kassan där ingen bemöter dig med ett leénde, och du bara klickar dig vidare tills det står "Tack för din beställning, vi har nu skickat en orderbekräftelse till din e-post". Du öppnar e-posten och visst, där finns din orderbekräftelse. Någon dag senare kommer ett nytt mejl om att de har skickat iväg din produkt. Ytterligare någon dag senare får du ett meddelande, mejl eller till och med ett brev hem om att din produkt nu finns att hämtas vid närmase Post, Siwa eller vart än paketet skickats.
 
Det underbara med denna situation är att du redan varit i butiken i din stad och provat olika modeller, storlekar och kollat på färgerna av det var du nyss beställde. Men. Det bästa. Det allra bästa är ju ändå att du sparade fem euro på att beställa det via nätet istället för att köpa det i butik, där och då. För vem vill betala 100 euro för ett par skor som du kan få på nåtet för 90? Plus frakt såklart. Så 95 euro.
 
Missförstå mig rätt. Jag är jätteglad över att det finns butiker på nätet, men samtidigt är det den ökande siffran av just dem, som till stor del gör att fysiska butiker blir tvungna att stänga. Det är så många människor som blir av med jobb i butiker för att näthandeln tar över. Låt oss gå tillbaka till dessa skor. Det är av något märke som säljs av återförsäljare. Låt oss ta Nike som ett exempel. Vet ni hur många det är som går till butiker för att få känna, prova och se skorna före de bestämmer sig för att gå hem och söka samma vara på flera webbshoppar och sedan välja det billigaste alternativet?
 
 
Vart tar dessa pengar vägen sedan då? Till vårt land? Nehejdå! De flesta webbutiker som används av oss finländare, vågar jag nästan påstå att inte kommer från Finland. Om vi tar och googlar "Nike shoes" så föreslår Google först och främst de annonser som Google fått betalt för; Sportamore.fi, Nike.com och Zalando.fi. Varifrån kommer dessa företag? Jo; Sverige, USA och Tyskland. Klart att det behövs arbetskraft här i Finland för att de ska kunna förse oss med finska sidor, men pengarna går mer eller mindre utomlands i slutändan. Oftast finns de stora lagren i de länder de är mest aktiva i, vilket betyder att jobben finns där. (Nu ska ni förstås ta detta med en nypa salt eftersom jag här endast tänkt logiskt och inte kollat upp fakta, men jag tror ni förstår.)
 
Vet ni hur det känns att hjälpa en kund i 30-60 minuter (ibland även längre) för att hitta den perfekta jackan åt kunden, för att kunden sedan ska ta bild på prislappen och namnet så att hen sedan ska kunna söka upp jackan på nätet? Det är otorligt ledsamt, otacksamt och får en att känna sig värdelös.
 
Det är klart att man ibland väljer internet före den fysiska och riktiga världen. Det är fullkomligt okej om man inte hittar produkten man söker i de butiker den kan tänkas finnas i. Eller ifall storleken är slut överallt. Det är okej att shoppa på nätet. Men hur mycket är okej? Varje gång man köper något via en webbutik, finns risken att någon blir av med sitt jobb. Att någon butik stänger ner på grund av brist på betalande kunder. Det är klart e-handeln också skapar jobb, men inte lika mycket.
 
Själv försöker jag så gott som möjligt gå till butikerna i närheten istället för att köpa något via nätet. Jag kan kolla hurdana produkter som finns på marknaden, jämföra färger, priser och läsa recensioner. Men i slutändan vill jag ändå gå till en butik för att få känna, se och testa produkten. För att sedan bestämma mig för att köpa proukten där och då, i butiken. Att få gå till kassan och småprata om vädret eller produkten man håller på köpa, för att man är så ivrig. Att få gå hem och veta att man har den där i påsen som man går och svajar med. Att man kan tjuvkika i påsen före man är hemma för att få en liten påminnelse om vad som väntar på en och för att man är ivirg och superlycklig.
 
Jag vill att ni ska tänka på detta nästa gång ni handlar. Vad än det gäller. Om ni är ute efter skor och ni hittar ett par fina Nike Free Runs, som är i er storlek och en färg ni gillar. Köp dem. Tänk inte på att gå hem och söka ett billigare pris på nätet. Köp dem. Där och då i butiken. Den hundralappen ni betalar för dem kanske räddar någon sitt jobb.
 
Ps. Om ni ska köpa något via nätet, försök att använda er av inhemska nätbutiker.
4
Sara

I princip håller ja med dig ja, jag vill inte att de fysiska butikerna ska upphöra och vill förstås att folk ska ha sina jobb kvar! Men just när det gäller till exempel träningsskor så måste jag nog "erkänna" att jag köper dem på nätet. Skulle prisskillnaden vara 5 euro skulle jag ju inte tveka att köpa dem i butik. Gladeligen skulle jag betala. Men sen när prisskillnaden kan vara 50-100 euro så blir det (tyvärr) nog min plånbok som bestämma.

Svar: Jag vet som studerande, att plånboken bestämmer ganska långt. Och jag förstår stora prisskillnader, för är prisskillnaden så stor som 50-100€ så får man tänka att man får ungefär två veckors mat för det. Kanske överdrev lite med 5€ skillnaden, för att "prove a point".


Hur man "räknar ut" om man borde köpa via nätet eller i butik går väl lite progressivt med priset på varan. 5€ av 100€ är inget att fundera på (hoppeligen), men 15-25€ blir redan ett svårare beslut. Och om man pratar om kameror/datorer så är 60€ hit och dit kanske inte en så märkbar skillnad om kameran/datorn ändå kostar minst 500€.


Jag är lite tudelad med prisskillnader. Men jag försöker att inte låta den påverka alldeles för mycket, och försöker ibland kanske "blunda" för priserna som finns på nätet.
emma

Sara

Jag tänkte inte på det när jag kommenterade just, men kameror är faktiskt en grej som jag köper i butik även fast den skulle kosta ganska mycket mera! Dels just pga servicen men kanske främst för att det är så lätt att få service ifall någonting händer och man måste reparera, eller ifall något är fel på själva produkten. Då vet jag att jag får bra service. Och det måste jag ha när det gäller just kameror. Men det är ju förstås en liten annan grej för mig som jobbar med det. Men ändå.

Jag tror att man kanske "värnar" extra mycket om det man själv är väldigt intresserad av.

Svar: Jag tror också att man "värnar" mer om det man är intresserad av :) Och jag har faktiskt aldrig tänkt på det med service o.s.v. att det är lättare ifall man köper i butik. Nu var jag t.ex. mer eller mindre tvungen att köpa min dator via nätet för jag hittade ingen som uppfyllde mina krav i butiker runt om.
emma

Maria

Jag tror nog jag handlar lite mera i butik än på nätet, eller det går kanske lite i perioder, och beror förstås mycket på vad det är jag söker efter! Förut shoppade jag mycket oftare i webshopar, de senaste åren har det dock blivit betydligt mindre. Handlar regelbundet från Dermoshop, men detta är ju ett finländskt företag, jag älskar deras produkter och dess priser och deras produkter säljs såvitt jag vet inte i fysiska butiker - därför tycker jag ändå detta är mer än ok :) Något jag så gott som ALDRIG köper i Finland är makeup, eftersom jag vet att jag kan få en helt bra maskara utomlands för 2 euro, medans jag måste betala motsvarande kanske 10-15 euro här.. Tycker helt enkelt smink i Finland är hutlöst dyrt då jag blivit van vid priserna i t.ex. Tyskland och Spanien. Förut beställde jag mycket smink från USA o.s.v, men har inte beställt smink från en webshop på ett bra tag nu, eftersom jag passat på att skaffa ett lager då jag varit på resa istället.. ;) Tror inte att mina nätshopping-vanor är så värst osunda just nu :)

Svar: Jag tror inte heller dina nätshopping-vanor är så osunda ;) Men smink är absolut väldigt dyrt i Finland, och helt okej att lagra upp om man är på resa och dylikt tycker jag! Själv skulle jag nästan mer än gärna beställa smink via nätet, men låter bli och köper istället i butik när det är något jag behöver (i Finland alltså). Och Dermoshop tror jag nog inte har annat än webbutik, men som sagt, jag anser att det är fullkomligt okej att köpa saker man inte kan hitta i butiker, på nätet :)
emma

Sara

Har samma erfarenhet när det gället datorer! Haha. Hittade INGET här så jag blev tvungen att beställa.

Svar: Ganska frustrerande.. :) Helst skulle jag köpa en dator i butik så jag bland annat kan försäkra mig om att den är hel. Man vet ju aldrig med frakt.. Men när man vill ha bra processor, bra arbetsminne, skärmupplösning och allt annat extra så är det väldigt svårt att hitta. Jag känner att det är lite dömt att misslyckas när man vet exakt vad man vill ha och vad man söker! Gällande allt känns det som :)
emma