Barnprogram och hjärnan

Hur cool är inte hjärnan? Satt och spelade Trivia Crack och fick en fråga om lemurer. Något i stil med "var är enda stället på jorden där lemurer lever?". Då har man tjugo sekunder på sig att läsa frågan och sedan svara på frågan (med hjälp av fyra alternativ).
 
Under dessa tjugo sekunder hinner hjärnan arbeta så otroligt fort. För det första, läser den och förstår frågan. Sedan rotar den i allt lagrat minne av allt man någonsin sett, hört och gjort. Sedan kan hjärnan koppla ihop 1+1 för att få 3. På några ynka sekunder. Visste till exempel inte att lemurer endast bor på Madagascar, men likväl kopplade hjärnan ihop att jag sett mycket lemurer i barnfilmen Madagascar och därmed förstod jag att de lever där. Alltså jag blir helt till mig när jag börjar tänka på hur otroligt häftig både kropp och knopp är.
 
 
En liknande grej då jag satt helt mållös för mig själv en stund, var när jag (igen) spelade Trivia Crack och fick en fråga som löd: "I vilket land ligger staden Cusco?". Hade inte hört talas om staden tidigare (skäms lite i efterhand över det), men på några ynka sekunder hade hjärnan rotat i minnet och kopplat ihop att 1+1=3. Det finns nämligen en serie som snurrade på Disney Channel som heter Kejsarens nya skola. Huvudpersonen i fråga heter Kuzco (notera stavningen), vilket jag egentligen hade glömt. Men hjärnan spelade upp seriens intro i mitt huvud, där de sjunger om Kuzco. Tog mig någin sekund att förstå att Kuzco och Cusco är "samma sak". Serien utspelas vid Machu Picchu, alltså utspelas den i Peru. Vilket är den långa processen hjärnan gick igenom så att jag kunde svara rätt på frågan; Cusco ligger i Peru. Men tänk hur länge det tog att förklara detta, men hur otroligt snabbt det sker när det väl händer. Hjärnan är så grym.
 
En annan lärdom vi kan ta med oss efter detta inlägg; barnprogram är grymma! Man lär sig mycket mer än man kan tänka sig när man sitter och kolla på alla barnprogram eller barnfilmer. Tumme upp för det.