GodJulVasa.fi

screenshot från godjulvasa.fi

Julen är för de flesta en underbar högtid full av glädje, värme, fridfullhet och givmildhet. För vissa är julen dock en tung högtid som framkallar ångest och känslor av otillräcklighet. Juklappar är för de flesta barn och familjer en självklarhet, men det är det inte för alla.
 
Det finns barn som inte får några juklappar på julafton, som sedan går till skolan och inte förstår varför. Alla andra har ju fått? Föräldrarna/föräldern har inte råd att ge sina/sitt barn en julklapp, eftersom pengar går åt att betala räkningar och att få mat på bordet. Känslan att inte kunna ge sit barn en julklapp på julafton är något jag tror ingen vill känna.
 
Därför har jag bestämt mig att delta i God Jul Vasa, som är en julklappsinsamling för mindre bemedlade i Vasa. Det kan även du göra fram tills 9.12. Mera kan du läsa på God Jul Vasas hemsida. Men kort och gott reserverar du en present som ett barn önskat, köper den i butik och levererar den sedan till God Jul Vasa (där de i sin tur paketerar och sedan levererar presenten till familjen).
 
Citat från God Jul Vasas hemsida: "Jag kommer aldrig att glömma den första julen, när de två vänliga ungdomarna kom hem till oss med mat- och presentpåsar! De var som änglar som dök upp mitt i vårt mörker och mitt i vårt lidande! De kom med så mycket mera än presenter; de kom med kärlek in i en livssituation som hade förlorat sin livsglädje och värdighet."
 
Har du en tjugolapp extra du känner att du kan tänka dig spendera på en present, så tycker jag du ska gå reservera något. En present kan betyda så otroligt mycket för en hel familj. En människa kan inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa en.