Declining Invitations

Ni vet när man blir bjuden någonstans eller när de ringer från jobbet och frågar om du kan hoppa in för någon som blivit sjuk? Man skulle gärna delta eller gå till jobbet, men man har förhinder på grund av diverse grejer. Själv är jag en person som gärna berättar och förklarar varför jag inte kan delta, eftersom jag vill att personen som bjudit mig på födelsedagsfest ska veta att jag är på bröllop/jobb/resa/vad än det kan vara och att jag gärna annars närvarat.
 
Jag snubblade över denna artikel för en tid sedan när jag slöscrollade genom flödet på LinkedIn. Jag hör ofta från många olika håll att man inte ska förklara sig när man tackar nej, för att det uppfattas som att man ljuger. Men stämmer det faktiskt? Själv uppskattar jag när man förklarar saker och ting, inte bara i denna situation. Jag tycker om att få svar på frågan varför utan att behöva gräva fram den. Exempel: någon säger "du ska inte göra så" eller "det är bättre att göra det så här", då vill jag oftast veta varför jag gör saker på ett visst sätt.
 
Klart man kan tacka nej utan att förklara sig och jag menar inte att man är tvungen att skriva en A4 med text om varför man tackar nej. Men frågan jag söker svar till: uppfattar folk verkligen det som att man ljuger när man tackar nej till något och förklarar varför?