Kroppshets

Igår började dagen med en simtur vid simhallen. Skön start på dagen! Stötte dock på något obehagligt och något som gjorde mig väldigt ledsen i omklädningsrummet. Nämligen en lärare (eller dylikt) som ställde sig framför spegeln med alla unga flickor, i lågstadieålder, runt omkring henne och frågade barnen om det är nåt fel på spegel. "Alltså det är väl nåt fel på spegeln? Den gör att man ser bredare ut? Jag kan ju inte se ut så här. Visst är spegeln bredare? Jag kan ju inte vara så här bred." Där stod de då tillsammans och analyserade hennes kropp i spegelbilden.
 
Det är inte så konstigt att allting handlar om hur man ser ut kroppsligt när auktoriteter i barns liv öppet diskuterar deras missnöje kring sina kroppar. Hur ska barn lära sig att de duger som de är, när vuxna människor står och spyr ut kroppsideal åt höger och vänster? Vare sig man gör det medvetet eller omedvetet är det något vi som vuxna måste sätta stopp för. Sluta elda på kroppshetsen bland barn och unga.
 
Det finns så många som mår dåligt över sin kropp, endast på grund av sociala medier. Barn är oberoende mycket mer medvetna om omgivningen än vad man kanske tänker sig. Att då ha föräldrar/slätkingar/auktoriteter bekräfta kroppsidealen är så otroligt sorligt, eftersom det påverkar unga så otroligt mycket. Barn lyssnar. Barn ser. Barn lär.
 
Så långt bak jag kan minnas har jag mått illa över min kropp. Jag vill inte att andra barn ska behöva tänka likadant. Jag vill att barn ska vara barn. Leka, leva och skratta utan att tänka på hur stor eller liten man är. 
 
Man behöver inte stå jubla av glädje över sin kropp om man inte vill. Är man missnöjd så får man vara det, men låt snälla bli att framför barn och unga berätta hur du borde gå ner i vikt, hur du borde gå på diet och äta mindre, sluta äta socker osv. Det är så skadligt. Sår som är svårläkta när de väl finns där. Låt barn få tänka på vilket spel de ska spela och inte om de ska äta en godis eller inte.
1
Sabina

Men fy, så får man bara int göra!! Ja ha flera gånger reagerat på då kollegor i olika skolor väljer att int äta kolhydrater, fett eller annat enligt diet. I min värld ska man vara förebild också i matsalen o lära barnen att mat e gott, kul o viktigt. Int jobbigt o farligt. Visst ska man väl samtidigt själv också som lärare få välja vad man vill äta o int men många är viktiga med att va förebilder annars men glömmer bort den biten. Man blir lite rädd när man tänker på vilket stort ansvar man har som lärare..
Bra skrivet fina du <3

Svar: Joo, det är skrämmande hur stort ansvar lärare har. Men sedan är det egentligen inte så konstigt med tanke på hur många timmar om dagen barn/elever spenderar i skolan (med lärare). Men tycker det är jättebra när man har en sådan inställning till det som du har. Mat ska vara gott och roligt! Barn lär sig så mycket och tar åt sig så mycket mer än vad man tror.
Tack <3
emma