Venice & Trieste

Hej hälsar jag från Stockholm-Arlanda. Väntar på att mitt tredje och sista flyg för idag ska ta mig hem om några timmar. Skulle helst gosa ner mig i min säng med Modern Family. Men det sker inte förrän vid halv två i natt. Varför sitter du på Arlanda, you might ask? Den som läste rubriken till inlägget kanske kan ana att jag är på väg hem från Venedig. 
 
Vad har du gjort i Venedig då, you might ask? Det ska jag berätta för er, jag har nämligen inte varit på en "vanlig resa", utan en jobbresa! Vi hade arrangerat ett evenemang i Venedig för Sydostasiatiska länders/kunders beslutsfattare inom energisektorn. Under det 3,5-dagars evenemanget gjorde vi även en utflykt till Trieste för att göra ett besök i vår fabrik vi har där.
 
DAY 1
 
Utsiken från hotellet var inte så illa. Detta är i stort sett så mycket jag hann se i dagsljus, i och med att dagarna gick åt att springa av och an som någon dåre och att finnas tillgänglig inomhus.
 
 
Jag tycker det är otroligt intressant och fascinerade hur Venedig är byggt på vatten. Om man ville ta sig från ställe A till ställe B, var det vattentaxi alternativt vattenbuss som gällde. För inne i Venedig finns inga bilar alls, du traskar eller åker båt. Vattentaxin är inte billig heller, må jag tillägga.
 
 
På tisdagskväll var det inplanerat en båttur längs Grand Canal, vi fick se de viktigaste grejerna, t.ex. Rialto-bryggan på bilden nedanför, och lyssna på guiden berätta lite om historia och olika hus/byggnader.
 
 
DAY 2
 
Under andra dagen hann jag inte se dagsljus över huvudtaget, haha. Men på kvällen hade vi arrangerat en walking tour som började från Piazza San Marco och slutade vid restaruangen där vi skulle äta.
 
 
DAY 3
 
Igår tog vi en buss från Venedig till Trieste. Jag var som vanligt lycklig över att få se lite höjdskillnader i landskap, eftersom Österbotten är så otroligt platt.
 
 
Faktiskt väldigt intressant att se var och hur vi producerar våra mellanstora och stora motorer.
 
 
Efter fabriksbesöket tog vi bussen till vårt avslutande ställe, Portopiccolo. Otroligt underbar vy och ett väldigt fint ställe. Det blev taget en och annan bild här må jag säga. 
 
 
Här hade vi vår sista middag med hela gänget. Tre rätter, supergod mat och gott vin. 
 
 
TODAY
 
Under dessa dagar har jag haft otroligt mycket att göra, så jag har inte en enda gång hunnit se Venedig i dagsljus. Idag, på vägen till flygfältet, fick jag äntligen en liten titt och en uppfattning om hur Venedig verkligen ser ut. Obs, det är fredag idag och jag anlände till Venedig i söndags och jag har verkligen inte haft tid.
 
 
En sak jag lade märke till i dagsljuset, är hur otroligt slitna de flesta byggnader är. Samtidigt tycker jag att slitna byggnader kan vara väldigt fina. Det känns som att de levt så länge att de har så många olika historier att berätta. Dessutom är det också en trevlig kontrast till alla nya, rena och fina byggnaders om byggs i dagens läge.
 
 
resa - trieste - venedig