The Carrie Diaries och Sommar i New York

Måste verkligen tipsa er om Candace Bushnells böcker om Carrie Bradshaws tonårsliv. För varenda Sex And The City älskare är böckerna ett måste. Här kan ni läsa vad The Carrie Diaries handlar om, och här kan ni läsa vad Sommar i New York handlar om.
 
 
De som har tillräckligt med kunskaper att läsa engelska böcker, råder jag att läsa dem på orginalspråket. Själv föreställde jag mig en ung Sarah Jessica Parker som Carrie (of course, vem som helst som har kollat på SATC skulle göra det) därför underlättade det att läsa första boken på engelska, jag kunde mer sätta mig in i hennes liv.
 
Den andra boken läste jag på svenska, och jag lade märke till att jag många gåner översatt meningarna till engelska för att få det mer trovärdigt för mig själv. Jag vet att det finns andra som gör samma sak, så för att spara er själva lite tid och för att bättra er engelska - läs dem på orginalspråket.
 
Själv anser jag att böckerna var småtråkiga i början, och att jag först efter en fjärdedel/tredjedel av boken blev fångad. Jag kan inte avgöra vilken av dem som var bättre, det skulle vara lättare ifall jag skulle ha läst båda på samma språk. Den första boken slutade bättre, det var ett av dedär "ahaa" tillfällen då man känner en lampa tändas ovanför huvudet, och jag fick mig ett litet skratt.
 
Språket i böckerna var helt okej, man använde inte lättaste och vardagligaste synonymerna, speciellt i engelska versionen. (För er som tänker skriva engelska i studentskrivningarna och vill läsa en bok, läs dessa!)
 
Det var en så otroligt härlig känsla att läsa om miljön i andra boken, eftersom den utspelar sig så gott som enbart i New york, när man själv kunde tänka "på den gatan har jag gått". Man fick en lite speciell känsla. Synd bara att jag inte "kände igen mig" vid de ställen det skrevs om.