AUSTRIA PT 2

Jag har aldrig i hela mitt liv sett någonting så vacker som när vi anlände till Hallstatt. Bussen stannade precis vid den vackraste utsikten någonsin. Vi blev båda dock otroligt chockade över hur många turister (speciellt asiater) som var där, med tanke på hur litet stället är osv. Diskuterade dagen efter med kvinnan som driver gästhuset och hon berättade att det är smockfullt med turister under sommaren och turistsäsongen. Jag är otroligt glad över att vi hade så "lite" turister som vi hade.

Roligt det där förresten, att vi "klagade" på turister under så gott som hela resan (jag lovar jag aldirg sett lika mycket förut) men räknade inte oss själva som turister. Skillnaden är väl att vi inte tillhörde någon grupp och rörde oss inte i flockar och stoppade inte upp trafiken och dylikt.

Även om stället kryllade av turister så rekommenderar jag allihop, som är i närheten av Hallstatt, att besöka byn.

Efter att vi gottat oss i denna vy i ungefär två timmar bestämde vi oss för att ta oss till Bad Goisern där vi skulle övernatta.

Bussen som går från Hallstatt till Bad Goisern stannar vid en sånhär guldgruva. Hade noll tid men var tvungen att springa ner till vattnet för att ta en bild. Skulle gärna stannat här och gått omkring en liten stund.

ännu en bussbild

Kvällen spenderades sedan en god stund liggandes i våra sängar, sedan var det dags att äntligen äta middag. Vi frågade värdarna för gästhuset om rekommendationer och gick till ett ställe som hette Mosewirt. Där satt vi med menyn och för första gången på länge hade vi flera olika alternativ och vi kunde inte bestämma oss eftersom allting lät så gott.

Efter maten gick vi mätta och belåtna hem tillbaka medan vi beundrade den underbara natthimlen. Det är otroligt länge sedan jag sett lika mycket stjärnor som vi gjorde den kvällen/natten. Somnade väldigt tidigt, eftersom vi var utmattade av allt resande. Detta resulterade även i att vi vaknade tidigt.

Att vakna vid cirka halv sex på morgonen gjorde absolut ingenting, eftersom vi fick se en underbar soluppgång bland bergen. Alltså jag måste säga att jag älskar berg.

Vår värd var också vaken väldigt tidigt och erbjöd sig att ta mig och EmmaMae upp för bergen en liten bit med bil. Ingen annan var vaken och hon var uttråkad, vilket även vi var så vi åkte upp med henne. Klockan var ännu väldigt lite så solen höll fortfarande på stiga. Fick alldeles underbara bilder.

Efter frukost och lite fixande så bestämde vi oss slutligen för att inte åka till Wien och istället åka tillbaka till Salzburg och sedan raka vägen hem.

bad goisern är en by på 8000 invånare, otroligt mysig

alldeles intill bergen, vilket är otroligt vackert

Det kändes som om största delen av resan gick till precis som på bilden ovaför, väntandes på bussar hit och dit eftersom det var vårt främsta färdmedel.

Sista timmarna i Österrike spenderade vi strosande längs gatorna i Salzburg. När det var dags att röra sig hemåt med buss råkade vi på ett litet problem. Vi hade nämligen bokat bussen till en dag senare och bussen till München var fullbokad.

Som tur gick det ett tåg till München ganska snabbt efter vårt lilla misstag, så vi hann ikapp bussen och hoppade på "andra delen" av bussen som gick från München till Heilbronn. Lite problem hade vi även i München med att hitta bussen eftersom att en annan buss hade bestämt sig för att parkera på platsen varifrån vår buss skulle avgå och vår buss fanns ingenstans. Efter otroligt många om och men och frågande av busschaufförer hit och dit kom äntligen vår buss och vi var på väg hemåt.

Overall, en otroligt härlig resa!
Bad Goisern - Hallstatt - Salzburg - resa - traveling - weekend resa - weekend trip
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Åh vad vackert!

Svar: Tack ska du ha! :)

TIDSTJUVEN

Jag skulle kunna ha vilken som helst av de här bilderna som en megastor tavla på vardagsrumsväggen. Alltså så sjukt fina bilder Emma!!! Otroligt landskap.

Svar: Tack snälla Maria! <3

Danielas Dagbok

alltså woooow, blir helt mållös!!!! helt OTROLIGA bilder

Svar: Tack fina duuu! Men de va nog stället som gjorde jobbet :D

Sabina

Du verkar ha det så sjukt bra! Jag är lagom avis :D Njut fullt ut! Och vilka vackra vyer du lyckats fånga på bild :)
Ha det superbäst <3

Svar: Tack vännen! Hoppas du har det bra :* <3

Josefina

Ser så fint ut på alla bilder!! 😍