Brexit

Då kom dagen jag hoppades inte skulle komma. Det är helt otroligt. Det känns sjukt. Jag kan inte tro att Storbritannien verkligen kommer lämna den Europeiska Unionen efter 43 års medlemskap. Även om det i och för sig inte var en stor chock för mig, eftersom jag visste hur läget såg ut före folkomröstningen. 
 
Jag har lärt känna otroligt många engelsmän under min utbytesvistelse och fått vänner för livet. Fina, härliga, omtänksamma människor. Jag har fått följa deras rädsla kring folkomröstningen, eftersom alla här såklart ville stanna inom EU, eftersom de fått se och uppläva EU på ett helt annat sätt än någon som inte bott utanför landets gränser. Beskedet kom alltså imorse. 51,9% ville träda ur EU medan 48,1% ville stanna. Otrolgit nära.
 
Jag anser att det är synd att Storbritannien kommer lämna den Europeiska Unionen. Synd att de 75% av ungdomar mellan 18-24 år, som röstade att stanna, kommer mista möjligheten att fritt flytta, jobba och studera i 27 olika länder. Synd att de äldre denna gång bestämde om framitdens pensionsbetalare och arbetare. Synd att många områden inom Storbritannien kommer bli utan stöd från EU de behöver. Synd att detta kommer medföra en dominoeffekt och påverka hela EU. Synd att det lämnar ett täcke av kaos över hela Europa. 
 
Idag har jag läst så otroligt många artiklar, följt med på alla språk jag kan. Pratat med vänner, som är rädda för framitden. En undrade om de som är här nu, är den sista Erasmusgruppen från England. En annan undrade om hon kommer slippa hem tillbaka till England, eftersom hon inte har med sitt pass hit. En tredje undrade vad han ska göra nu, ansöka om engelskt medborgarskap eller behålla sitt danska pass. Ska man ta ett mellanår från universitetet och söka praktik medan man ännu är medlem i Europeiska Unionen? Kommer min familj och vänner få jobb eftersom arbetslösheten ökar? Kommer Boris Johnson bli Englands nästa premiärminister?
 
Samtidigt vill nu Skottland ha en folkomröstning om att lämna Storbritannienm för att få stanna i EU. Frankrike och Nederländerna var snabba på att uttala sig i media om att de också vill ha en folkomröstning för att kliva ur EU. Börsen i Europa, USA och Asien har rasat ungefär 8%. På internet påbörjades en namninsamling för att understöda en folkomröstning i Finland. Så många frågor på så många olika plan. Nästa lottovinst är väl att Donald Trump blir president i USA (snälla läs det med så mycket sarkasm du bara kan).