ROADTRIP PT I

Äntligen är det dags för att ta itu med blogginlägg om vår roadtrip vi startade för nästan en månad (!!?) sedan. Fredagen den trettonde maj startade sju förväntansfulla människoskapelser mot Kroatien. Thomas, Joona, Nick, Heli och jag satt oss i en bil medan Maureen och Arianna körde i bilen bakom oss.

Vi började med att köra genom Tyskland och Österrike till Slovenien, för att campa i Maribor en natt. Har inga bilder på kameran därifrån eftersom vi kom dit väldigt sent. Det var mörkt och regnade och vi var hungriga. Hittade en restaurang med supergod pizza som vi kalasde på. Hann inte se annat än att Slovenien verkar vara ett underbart land och jag kommer verkligen besöka landet någon gång.

Lördag morgon fortsatte vi genast iväg mot Kroatien med Plitvice i kikaren. Körde förbi något öppet museum någonstans i Koratien och vi bestämde oss för att stanna. Friheten med att köra. Otroligt härligt.

Satte upp tälten än en gång när vi nått vår campingplats. Dagen började varmt och vackert, lite molnigt. Vi hann nästan tillreda all mat före vattnet började ösa ner från himlen. Det tog aldrig slut. Våra tre första dagar regnade det otroligt mycket, så vi hann och kunde inte precis göra någonting.

På söndagen hade vi allra först tänkt besköka Plitvice Nationalpark med alla vackra sjöar och vattenfall. Men eftersom regnet aldrig slutade och vi konstaterade att nationalparken inte skulle vara något att hänga i granen med massor av regn så ville vi besöka grottor som fanns i närheten. Här konstaterade vi också väldigt snabbt att det inte skulle vara så trevligt i +9 grader med regn som öser ner när alla redan från förr är genomblöta och ingen har några torra kläder kvar. Då bestämde vi oss istället för att styra kosan mot vår nästa destination; Nin.

Att köra genom Kroatien från Plitvice till Nin var något av det vackraste jag sett. På ena sidan berget var det massvis med grönska och träd men när vi kom över till andra sidan berget såg det ut som att vi var i Grekland. Alldeles underbart. Dessutom var bergen alldeles otroligt stora.

Kom fram till vårt campingställe där vi skulle stanna i fyra (?) dagar. Zaton Holiday Resort/Village vill jag minnas att det hette. Underbart fräscht ställe med egen strand och allt!

Njöt av en vacker solnedgång på söndagskvällen. Måndagen hade vi för första gången under vår resa vacker väder så vi bestämde oss för att slappa vid stranden hela dagen. Har inte bilder härifrån heller, men ni kan ju tänka er en basic strand där sju människor ligger som valrossar. Vissa av oss lyckades bränna oss lite grann och andra klarade sig.

På kvällen åt vi middag med allihopa och jag åt en massiv T-bone steak som var så otroligt god. Allt var ganska så billigt i Kroatien, men man blir lite blind eftersom en euro är sju kunas. Man tror alltid att man är rik när man mitt i allt har "stora" pengar/sedlar.